Skip to main content
Start of content

PACC Committee News Release

If you have any questions or comments regarding the accessibility of this publication, please contact us at accessible@parl.gc.ca.

Armoiries parlementaires/Coats-of-Arms


STANDING COMMITTEE ON PUBLIC ACCOUNTS
COMITÉ PERMANENT DES COMPTES PUBLICS



NEWS RELEASE

COMMUNIQUÉ

For immediate release

Pour publication immédiate

Ottawa, Monday, November 15, 1999—Today, John Richardson, Vice-Chair of the Standing Committee on Public Accounts, presented a Report on Chapter 10 of the April 1999 Report of the Auditor General of Canada to the House of Commons.

This chapter reported the results of a follow-up audit that was conducted on Indian and Northern Affairs Canada’s management of funding arrangements for Canada’s First Nations. Parliament appropriates approximately $4 billion annually to the Department to support these arrangements.

From its examination of the audit results, the Committee learned that the Department needs to do more in order to ensure that funding arrangements fully support the accountability needs of First Nations communities and Parliament.


The Committee made 12 recommendations that collectively urge the Department to:

  • Develop a strategy and a target completion date for the implementation of a new, more flexible, funding arrangement;


  • Make better use of self-assessments used by First Nations to identify strengths and weaknesses in their management and accountability mechanisms;


  • Improve its capacity to ensure that allegations of wrongdoing lodged by First Nations members are appropriately resolved; and

  • Ensure that future funding arrangements require public disclosure of all elements of First Nations’ financial statements relating to the receipt and disposition of funds provided by the Government of Canada.


The Committee is convinced that the Department and its First Nations partners can build on the progress they have made together in order to meet the needs of First Nations communities.

Ottawa, le lundi 15 novembre 1999 — Le vice-président du Comité permanent des comptes publics, John Richardson, a présenté aujourd’hui à la Chambre des communes un rapport sur le chapitre 10 du rapport d’avril 1999 du vérificateur général du Canada.

Le chapitre rend compte des résultats du suivi sur la gestion par le ministère des Affaires indiennes et du Nord canadien des arrangements financiers pour les Premières nations. Le Parlement accorde au ministère des crédits annuels de quelque 4 milliards de dollars à cette fin.

Dans son examen des résultats de la vérification, le Comité a appris que le ministère devait faire davantage pour s’assurer que les arrangements financiers répondent entièrement aux besoins comptables des Premières nations et du Parlement.

Le Comité a fait 12 recommandations demandant à l’unanimité au gouvernement de :

  • établir une stratégie et une date d’échéance cible pour la mise en œuvre d’un nouvel arrangement financier plus souple;

  • faire meilleur usage des auto-évaluations dont se servent les Premières nations pour relever les forces et les faiblesses de leurs mécanismes de gestion et de comptabilité;

  • faire mieux en sorte de réparer les torts dont pourraient se plaindre les Premières nations; et


  • s’assurer que les prochains arrangements financiers exigent de rendre publics tous les éléments des états financiers des Premières nations concernant l’octroi et l’utilisation des fonds fournis par le gouvernement du Canada.

Le Comité est convaincu que le ministère et ses partenaires des Premières nations sauront répondre aux besoins des Premières nations en poursuivant la voie prometteuse dans laquelle ils se sont engagés.

The report is available on the Parliamentary website at: www.parl.gc.ca. For more information contact the Clerk of the Committee at 996-1576 or the Chair of the Committee at 996-4722.

Le rapport est disponible sur le site web du parlement au: www.parl.gc.ca. Pour plus d’information, communiquer avec le greffier (996-1576) ou le président (996-4722) du Comité.

- 30 -