Good evening, Mr. Chair and members of the committee.
Thank you for the opportunity to present the main estimates for the 2020-21 fiscal year on behalf of the Department of Finance. Joining me today are departmental officials to assist in providing you with a more in-depth perspective on the rationale and policies that support the numbers within our estimates.
As you know, the Department of Finance develops policies and provides advice to the government with the goal of creating a healthy economy for all Canadians. In 2020-21, the Department of Finance will continue to support the Minister of Finance and the Minister of Middle Class Prosperity and Associate Minister of Finance in delivering on a responsible fiscal plan that will continue to invest in people and in the things that give people a better quality of life while continuing to build confidence in Canada’s economy.
The 2020-21 main estimates reflect a departmental budgetary spending of $99.5 billion and non-budgetary spending of $50.2 million, which is composed of $105.5 million of voted budgetary expenditures, $99.4 billion in statutory budgetary expenditures and $50.2 million in statutory non-budgetary expenditures.
In comparison to the 2019-20 main estimates, these main estimates reflect a net increase of $4.7 million in voted budgetary expenditures, mainly due to increased activity for analytical capacity building within the department to manage government assets including the Trans Mountain Corporation as well as an increase in payments due to collective bargaining.
Statutory expenditures are not included in the appropriation bill, as they have already been approved by Parliament through enabling legislation; however, they are included for information in the estimates documents. The statutory budgetary expenditures in the main estimates reflect a net increase of $500 million in statutory budgetary expenditures, which is mainly due to increases in major transfers to other levels of government. This net increase is offset by decreases in interest on unmatured debt and other interest costs. The statutory non-budgetary expenditures included in these main estimates reflect Canada’s fourth of five equal installment payments to the Asian Infrastructure Investment Bank.
Mr. Chair, this concludes my high-level overview of the main estimates for the Department of Finance. My colleagues and I would be pleased to answer any questions the committee members may have.
Thank you.
Monsieur le président, membres du Comité, bonsoir.
Je vous remercie de me donner la possibilité de présenter le Budget principal des dépenses 2020-2021 au nom du ministère des Finances du Canada. Je suis accompagnée aujourd'hui de fonctionnaires qui m'aideront à vous donner une perspective plus approfondie des raisons et des politiques qui appuient les chiffres figurant dans notre budget des dépenses.
Comme vous le savez, le ministère des Finances élabore des politiques et offre des conseils au gouvernement dans le but de créer une économie saine pour tous les Canadiens. En 2020-2021, le ministère des Finances continuera d'appuyer le ministre des Finances et la ministre de la Prospérité de la classe moyenne et ministre associée des Finances dans l'exécution d'un plan financier responsable afin de poursuivre les investissements dans les personnes et dans tout ce qui peut leur assurer une meilleure qualité de vie, toujours avec pour objectif de renforcer la confiance envers l'économie canadienne.
Le Budget principal des dépenses de 2020-2021 prévoit des dépenses budgétaires ministérielles de 99,5 milliards de dollars et des dépenses non budgétaires de 50,2 millions de dollars. Cela comprend 105,5 millions de dollars en dépenses budgétaires votées, 99,4 milliards de dollars en dépenses législatives budgétaires et 50,2 millions de dollars en dépenses législatives non budgétaires.
En comparaison avec celui de 2019-2020, le présent Budget principal des dépenses représente une augmentation nette de 4,7 millions de dollars en dépenses budgétaires votées, principalement en raison de l'activité accrue visant à renforcer la capacité analytique du ministère aux fins de la gestion des actifs du gouvernement, y compris la Trans Mountain Corporation, ainsi que d'une augmentation des paiements associés aux négociations collectives.
Les dépenses législatives ne sont pas comprises dans le projet de loi de crédits, puisqu'elles ont déjà été approuvées par le Parlement au moyen d'une loi habilitante. Elles sont toutefois incluses à titre d'information dans les documents du Budget principal des dépenses. Les dépenses législatives budgétaires représentent une augmentation nette de 500 millions de dollars par rapport au Budget principal des dépenses précédent, principalement en raison des hausses dans les transferts majeurs destinés aux autres ordres de gouvernement. Cette augmentation nette est compensée par des réductions des frais d'intérêt relatifs à la dette non échue et autres frais d'intérêt. Les dépenses législatives non budgétaires comprises dans ce Budget principal des dépenses correspondent au quatrième des cinq versements égaux du Canada à la Banque asiatique d'investissement dans les infrastructures.
Monsieur le président, c'est ainsi que se termine mon aperçu général du Budget principal des dépenses pour le ministère des Finances. C'est avec plaisir que mes collègues et moi-même répondrons à toutes les questions que les membres du Comité pourraient avoir.
Merci.