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Lib. (BC)
Mr. Speaker, I would like to refer to the comments of the member for Vancouver Kingsway. As he remarked, the health committee did a rich study on this a couple years ago. The data is a little older than what Dr. Hoskins used, but the numbers in that report showed that the cost to the public was around $28 billion. That would be reduced to $20 billion with a national pharmacare program that followed the Quebec model. Of that, $13 billion is already paid for by different levels of government, so the gap is only about $6 billion.
Also from that report, we had testimony that said between $7 billion and $9 billion accrues as a cost to the different public systems by virtue of people not being able to take their medicines properly. In that sense, a national pharmacare program not only makes sense and is good for the country, but it will basically be covered off by many other lines on the balance sheet.
Monsieur le Président, je voudrais revenir sur les observations du député de Vancouver Kingsway. Comme il l'a dit, le comité de la santé a mené une étude approfondie sur le sujet il y a deux ans. Les données du rapport sont un peu plus vieilles que celles qu'a utilisées le Dr Hoskins, mais elles montrent que le coût pour le public était d'environ 28 milliards de dollars. Ce montant baisserait à 20 milliards de dollars si un régime national d'assurance-médicaments qui suivrait le modèle du Québec était institué. De ce montant, 13 milliards de dollars sont déjà payés par les différents ordres de gouvernement, de sorte que l'écart n'est que d'environ 6 milliards de dollars.
Le rapport contient également des témoignages qui indiquent que les différents systèmes publics doivent assumer des coûts de 7 et 9 milliards de dollars parce que des gens sont incapables de prendre leurs médicaments correctement. En ce sens, non seulement un régime national d'assurance-médicaments est logique et bon pour le Canada, mais il sera essentiellement financé grâce à des économies réalisées à d'autres postes budgétaires.
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